EĞİTİMDE
TÜRK MUCİZESİ: KÖY ENSTİTÜLERİ / TURKISH MIRACLE IN EDUCATION:
VILLAGE INSTITUTES
Bu model UNESCO tarafından kalkınmakta olan
ülkelere örnek gösterilmiştir. Anadolu'da aydınlanmanın
meşaleleri olarak “köye öğretmen ve köye faydalı diğer
meslek mensupları” yetiştirmek üzere 1937 yılında Köy
Enstitüleri açılmaya başlandı. Köy Enstitüleri kurulduğu
dönemde Türkiye eğitim düzeyi düşük, sanayisi zayıf ve
nüfusunun yüzde 80'i köylerde yaşayan bir ülkeydi. O yıllarda
ülkedeki okuryazarlık seviyesi yüzde 25 civarındaydı.
Köy
Enstitüleri, savaştan çıkmış, harap olmuş, yakılmış ve
yakılmış Anadolu halkını, yoksulluk ve cehaletle mücadele eden
Anadolu halkını uyandırmak ve medeni bir Türkiye yaratmak için
bir projeydi. Öğrenciler; Öğreniyor, öğrendiklerini uyguluyor
ve üretiyordu.
Bu dönemde köy çocukları eğitildikten sonra tarım, sanat, zanaat ve sağlık alanlarında öğretmen olarak köylerine geri gönderildiler. Köy Enstitülerinin temel amacı kırsal alanı geliştirmek, köylüleri eğitmek ve eğitmenlerle köylüleri üretken kılmaktı.
Sürer, eker, biçeriz, güvenip ötesine
Milletin her kazancı, milletin kesesine,
Toplandık has çiftçinin Atatürk'ün sesine,
Toprakla savaş içini ziraat cephesine.
Biz ulusal varlığın temeliyiz, köküyüz,
Biz yurdun öz sahibi, efendisi köylüyüz.
İnsanı insan eden, ilkin bu soy, bu toprak.
En yeni aletlerle en içten çalışarak,
Türk için yine yakın dünyaya örnek olmak,
Kafa dinç, el nasırh, gönül rahat, alnı ak.
Biz ulusal varlığın temeliyiz, köküyüz.
Biz yurdun öz sahibi, efendisi, köylüyüz.
Kuracağız öz yurtta, dirliği düzenliği.
Yıkıyor engelleri, ulus egemenliği
Görsün köyler bolluğu, rahatlığı, şenliği.
Bizimdir o yenilmek bilmeyen Türk benliği.
Biz ulusal varlığın temeliyiz, köküyüz.
Biz yurdun öz sahibi, efendisi, köylüyüz.
TURKISH
MIRACLE IN EDUCATION: VILLAGE INSTITUTES
This model has been shown
as an example for developing countries by UNESCO. Village Institutes
started to be opened in 1937 in order to train “teachers for the
village and other professionals useful to the village” as the
torches of enlightenment in Anatolia. At the time the Village
Institutes were established, Turkey was a country with a low level of
education, weak industry, and 80 percent of its population lived in
villages. In those years, the literacy level in the country was
around 25 percent.
Village Institutes was a project to wake up the people of Anatolia who were devastated, burned and burned, and the Anatolian people struggling with poverty and ignorance, and to create a civilized Turkey. Students; He was learning, applying what he learned and producing.
In this period, after the village children were educated, they were sent back to their villages as teachers in the fields of agriculture, arts, crafts and health. The main purpose of the Village Institutes was to develop the rural area, to train the villagers and to make the trainers and villagers productive.
We
plough, sow, reap, trust and beyond
Every profit of the nation is
in the pocket of the nation,
We gathered to the voice of the
original farmer Atatürk,
War with the soil to the agricultural
front.
We are the foundation, the root of national existence,
We
are the homeland's own owner and the master is the peasant.
What
makes man human, first of all, is this lineage, this land.
Working
sincerely with the latest tools,
To set an example to the near
world for the Turkish,
Head fresh, hand calloused, peace of mind,
clear forehead.
We are the foundation, the root of national
existence.
We are the homeland's own owner, master and
peasant.
We will establish in our own homeland, peace and
order.
Breaking down barriers, national sovereignty
Let the
villages see abundance, comfort and festivity.
It is our
invincible Turkish self.
We are the foundation, the root of
national existence.
We are the homeland's own owner, master and
peasant.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder